October 08, 2010

Bagaimana Hendak Menjadi Kaya...???

REZEKI, JODOH, AJAL & MAUT ?

Keempat-empat perkara tersebut telah Allah suratkan di Loh Mahfuz sejak azali ... sejak alam ini belum dicipta.

HAKIKATnya ... Janganlah kita bimbang dan khuatir tentang rezeki, jodoh, ajal dan maut. Kerana kesemuanya adalah pasti. TERPULANG kepada kita untuk mempercepatkan dan mempermudahkannya.

Bagaimana ingin mempercepatkan dan mempermudahkannya ?


Bergantung kepada usaha lahiriah mengamalkan sunnah-sunnah yang pernah Rasulullah SAW sabdakan dalam hadis baginda, sambil berdoa kepada Allah SWT.

Bila disebut tentang kekayaan ... ianya berhubung kait rapat dengan rezeki yang telah Allah tetapkan bagi kita.

Terpulang kepada kita untuk beramal dan memohon kepada Allah agar rezeki itu dimurahkan, dipermudahkan, dipercepatkan bagi kita.

Malah kengkadang .... Allah jadikan rezeki ni ujian buat kita, malah tak mustahil Allah jadikan rezeki ni sebagai bala .. itulah yang diterima oleh Karun.


Dulu sewaktu kecilnya Karun dan keluarganya hidup susah merempat, tapi akhirnya Allah murahkan rezeki dia kat dunia. Malangnya dia tak bersyukur dan menjadi musuh kepada Nabi Musa AS. Allah rezekikan dia dengan kemewahan di dunia, tetapi Allah balakan dia dengan azab kat akhirat.

Begitu juga dengan Tsa'labah salah seorang lelaki yang hidup di zaman Rasulullah SAW. Tsa'labah hidupnya susah, menderita, miskin, papa kedana ... entah apa-apa lagi istilah nak guna aku pun tak tau. Pernah dia pergi berjumpa Rasulullah SAW dan minta doakan agar dia jadi kaya. Rasulullah SAW kata kepada dia :

Seorang miskin yang sabar & redha lebih baik dari seorang kaya yang kufur.

Tapi Tsa'labah terus desak agar Rasulullah SAW mendoakannya agar dia jadi kaya. Dan setiap kali juga, Rasulullah SAW memberikan Tsa'labah nasihat yang sama :

Seorang miskin yang sabar & redha lebih baik dari seorang kaya yang kufur.

Akibat banyak sangat desakan, akhirnya Rasulullah SAW mendoakan juga Tsa'labah untuk jadi kaya.

Berkat doa Rasulullah SAW, Tsa'labah memelihara sepasang kambing. Kambing peliharaannya membiak, semakin hari semakin banyak, hingalah Tsa'labah jadi kaya. Bila semakin kaya, Tsa'labah dah malas nak ke masjid sebab sibuk mengira kambing dan keuntungan hasil jualan kambing. Akhirnya KAYALAH Tsa'labah.

Tetapi ...

Tsa'labah walaupun kaya, dia tak mahu mengeluarkan zakat. Zakat ternakan dia tak mahu kluar. Zakat perniagaan dia tak mahu keluarkan, zakat pendapatan dia tak mahu keluarkan, hingga zakat fitrah pun dia tak mahu keluarkan.

Akhirnya Rasulullah SAW sendiri memasukan Tsa'labah sebagai salah seorang yang kufur. Setelah kewafatan Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar juga tidak mahu menerima zakat dari Tsa'labah. Akhirnya Tsa'labah mati dalam keadaan kufur kepada Allah.

Jadi jika anda benar-benar nak jadi kaya .... TAK PAYAH pergi puja batu ..... TAK PAYAH nak pergi main nombor ekor atau berjudi .... TAPI beramallah dengan sunnah Rasulullah SAW yang antara fadilatnya ... MEMURAHKAN REZEKI dan menghindar dari kepapaan.

No comments:

Post a Comment