October 08, 2010

Rahsia Warna Pada Mood Lelaki

Rahsia Warna Pada Mood Lelaki

“Betulkah warna memainkan peranan dalam menentukan mood seseorang?”

Jawapannya; “Kenapa pilot itu disuruh memakai uniform berwarna putih? Kenapa tak pakai warna lain? Atau ikut suka dia? Sebabnya antara lain, putih membawa ketenangan, bertanggungjawab dan amamah.”

“Itu menunjukkan warna memainkan peranan, kalau tak secara keseluruhan pun, serba sedikit pasti menyumbang. Bahkan, kalau kita tengok Nabi s.a.w. pun memilih warna. Baginda tidak menyukai semua warna. Sejarah menyebut Nabi s.a.w. suka warna putih, warna hijau dan hitam. Dan baginda memakai warna-warna ini ikut suasana. Dalam keadaan biasa, baginda lebih banyak dilihat memakai pakaian berwarna putih. Dalam peperangan misalnya, baginda memakai hitam. Itu menunjukkan memang warna ada pengaruh untuk kecemerlangan dan kehebatan kita.”

“Jadi, betulkah kalau seseorang itu memakai warna yang salah, mood dia pun turut salah?”

Jawapannya; “Ya, kajian menunjukkan begitu. Kita boleh cuba sendiri. Kadang-kadang bila kita pakai sesuatu pakaian kita rasa selesa, ada kalanya kita tak rasa selesa. Rasa bodoh dan tonggong sangat. Mungkin warnanya tak sesuai dengan kita.”
Mengikut kajian aura warna ada tujuh saja, tapi yang kita nak bicarakan nanti ada 10 warna. Kenapa sepuluh, sebab nanti ada orang kata kenapa tak sebut warna aku. Sebab warna aura cuma ada tujuh sedangkan kita ni macam-macam kesukaannya.

Warna UNGGU - orangnya suka buru kejayaan, positif orangnya
BIRU TUA - rajin, dedikasi
MERAH - melambangkan keberanian, semangat, tak ada istilah gagal pada dirinya
HIJAU - membawa ketenangan, tapi banyak kerenah, cemburu, romantik, dan
baik hati.
COKLAT - tandanya matang, bertanggungjawab
OREN - merangsang semangat, hiperaktif, komited dengan usaha yang
dipertanggungjawabkan
PINK - merangsang syahwat
KUNING - ceria, baik sangka, tak suka gaduh
HITAM - selalunya dikaitkan dengan protokol, emosional, mudah hiba
PUTIH - tandanya amanah.

“Macam mana kita nak tahu kita sesuai dengan warna-warna tertentu?”

Jawapan; “Nampaknya kita kena cuba dulu semua warna. Selagi tak cuba mana kita tahu. Memang kalau ikut kesukaan, kita mungkin tak berapa suka dengan warna hijau contohnya. Cuba satu hari tu paksakan diri pakai warna berkenaan dan rasakan perbezaannya. Kalau anda merasakan diri menjadi lebih tenang, lebih hebat dan lebih sihat warna itu mungkin lebih sesuai dengan anda,”

No comments:

Post a Comment